AMSTERDAM - De regionale vervoerders zijn boos op de Nederlandse Spoorwegen. De NS berekent te veel geld aan de concurrenten op het spoor voor de huur van kaartjesautomaten en informatiebalies.
Dat zeggen de topmannen van Veolia en Arriva in een gesprek met Het Financieele Dagblad van woensdag.
De concurrenten van NS vinden dat zij te veel moeten betalen voor dergelijke faciliteiten. Ook menen de vervoerders te veel van hun inkomsten uit treinkaartjes te moeten afstaan aan de NS.
''Het loopt behoorlijk op. Alleen al bij Veolia denken we 2,5 miljoen euro per jaar mis te lopen'', zegt Veoliadirecteur Manu Lageirse.
Scheefgroei
Ook Arrivatopman Anne Hettinga spreekt van scheefgroei, hoewel hij geen bedragen kan noemen. De regionale vervoersbedrijven zullen hun klachten donderdag naar voren brengen op een hoorzitting in de Tweede Kamer.
Lageirse zegt dat de NS te veel in eigen voordeel rekent. ''Wij hebben 40 procent reizigersgroei, maar slechts 8 procent meer inkomsten. Dat sterkt ons vermoeden.''
Het contract voor de kaartautomaten wil hij al opzeggen. De vervoerders betalen 23.000 euro huur per jaar voor een kaartautomaat. Voor dat bedrag kunnen we een heel nieuw apparaat kopen, zegt Lageirse.
NS
Regionale vervoerders kunnen kaartautomaten van NS huren, maar hoeven dit niet te doen, zegt de NS in een reactie. ''Als zij ergens anders een goedkopere automaat kunnen huren, moeten ze dat zeker doen.''
Indien er maar één vervoerder van een station gebruik maakt, betaalt die ook voor de automaat. Op stations waar alleen NS-treinen komen, betaalt NS de kosten van 23.000 euro per automaat, wat volgens de grootste spoorvervoerder de kostprijs is.
Informatiebalies
Ook het gebruik van informatiebalies is niet verplicht, stelt NS. ''Vervoerders die deze service niet willen verlenen, hoeven er niet aan mee te werken en er ook niets voor te betalen.''
Wat betreft de kaartverkoop zegt NS uit te gaan van een verdeelsleutel die objectief en extern is getoetst door accountant KPMG. ''Als eind dit jaar de OV chipkaart volledig is ingevoerd zijn er helemaal geen verdeelsleutels meer nodig en lost 'het probleem' zichzelf op. Reizigers rekenen dan direct af bij de vervoerder waar ze gebruik van maken.''
© ANP
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten