zaterdag 16 oktober 2010
Kleuren of haakjes: bij Arriva kun je kiezen
door Sandra Veltmaat. zaterdag 16 oktober 2010 | Bron De Stentor De Arriva-treinen in Friesland zijn ook 'democratisch' ingericht. Reizigers hadden inspraak in de kleuren en inrichting. DALFSEN - Dat ROCOV Overijssel en Twente, ANGO, Ouderenbond en het OV-consumentenplatform Drenthe ook een stem hebben in de inrichting van de nieuwe Vechtdaltreinen verdient volgens de gasten van de Arriva-'ontwerpdag' van vrijdag een dikke pluim. "Dat Arriva ons laat meepraten is natuurlijk heel fijn. Maar de échte belangrijke beslissingen zijn al eerder genomen, bij het samenstellen van de bestekken", weet Gerrit Heutink uit Dalfsen. Hij is secretaris van Rover Overijssel en namens het ROCOV (Regionaal Overleg Consumentenorganisaties Openbaar Vervoer) afgevaardigd naar de 'ontwerpdag' die Arriva gisteren in Leeuwarden hield. Een stuk of negen beslissingen moesten gisteren genomen worden over de inrichting en uitvoering van de nieuwe treinen die door de Zwitserse treinfabrikant Stadler gebouwd worden. Dat ging van de keuze tussen een haakje om je jas op te hangen of een knop (deze laatste krijgt de voorkeur want die is minder vandalismegevoelig) tot de kleuren van de bekleding van de stoelen. "Maar ook moet gekozen worden of stangen en buizen waar je je aan kunt vasthouden in aluminium uitgevoerd worden, of in herkenbaar geel, zoals die ook in de bussen zijn uitgevoerd. Dat is belangrijk, want daar zullen mensen met visuele handicaps de gevolgen van ondervinden." Heutink is al lang blij dat het materieel dat al wel veertig jaar heen en weer kachelt tussen Emmen en Zwolle over twee jaar uit de running wordt gehaald. "Dat is hard nodig. Waar we ons wel zorgen over maken is dat al die opdrachtgevers er hun eigen smoel aan willen geven. Daardoor gaan standaard zaken, die het reizen herkenbaar en makkelijk maken, eruit." "Jammer is ook dat er nu geen afspraken zijn over internet in de treinen. Dat hadden we dus bij die bestekonderhandelingen in moeten brengen. Ik weet niet of dat toen gemeld is of niet." Ook had hij graag gezien dat er nog wat meer beenruimte voor de reizigers ingetekend was. "Maar ook daarover is al eerder beslist." Waar de treinreizigers in het Vechtdal niet bang voor hoeven zijn is dat ze hun plas moeten ophouden. "Mooie, ruime toiletten zitten er in de trein", merkt Gerda Klaver. Met haar rolstoel kan ze eenvoudig manoeuvreren in de trein en in het aanwezige toilet. De nieuwe Arriva-treinen die straks in de Achterhoek gaan rijden, hebben geen toiletten aan boord. "Daar heeft de opdrachtgever, provincie Gelderland, voor gekozen", weet Frank Dijkema, van de provincie Overijssel. Christiaan Zandstra uit Glanerbrug studeert in Amsterdam en gaat regelmatig met de trein, hij is als afgevaardigde van ROCOV Twente bij de 'designdag' van Arriva.. "Ik reis vooral met NS-treinen, maar in de Sprinters die in de Randstad rijden ontbreekt nu ook een toilet. Dat vind ik wel het minste dat je moet bieden. De samenleving wordt ouder en je moet ouderen, niet uit de trein jagen. De voorzieningen op de stations zijn ook niet denderend. In Duitsland zijn toiletten in de treinen verplicht. Maar er kunnen altijd nieuwe dingen ingebouwd worden. Daar is het nooit te laat voor."
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten