In mei van dit jaar heeft de provincie Overijssel de concessie voor de Vechtdallijnen aan Arriva gegund.
Het gaat om een contract van 300 miljoen euro. Vanaf december 2012 rijdt Arriva op de lijn Zwolle - Emmen en in december 2013 neemt Arriva de lijn Almelo - Mariënberg over.
De dienstregeling Zwolle - Emmen wordt uitgebreid met extra snelritten in de avonduren en vroegere ritten op zondag.
Op werkdagen tijdens de ochtend- en middagspits rijden er extra treinen tussen Zwolle en Coevorden
Er komt een betere verbinding tussen Drenthe en Twente, door een extra stop van de sneltrein ontstaat er een overstapmogelijkheid in Mariënberg van de trein Zwolle - Emmen. Nu moeten reizigers er soms 25 minuten wachten.
Voor de concessie worden 14 nieuwe treinen gebouwd door de Zwitserse fabrikant Stadler.
De provincie, Arriva, Prorail en de reizigersorganisaties denken momenteel nog na over investeringen in het spoor om daarmee de dienstverlening verder te optimaliseren.
Grote delen van de lijnen bestaan uit enkelspoor, waardoor het niet mogelijk is de treinfrequentie op te voeren.
"Spoor aanleggen is kostbaar. Maar de Provinciale Staten hebben wel aangegeven dat daar ook investeringen nodig zijn", weet de projectleider Vechtdallijnen van de provincie Paul Verheijdt te vertellen. Bron; De Stentor 16-10-2010
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
3 opmerkingen:
Klinkt allemaal niet verkeerd! Alleen jammer dat er zoveel de nadruk gelegd wordt op de verbinding Drenthe - Twente, terwijl er ook veel reizigers vanuit Ommen en Dalfsen gebruik maken van deze verbinding, welke momenteel nog slechter is.. (denk bijvoorbeeld eens aan de reis naar Twente, waarbij de trein vanuit Ommen om .51 aankomt in Marienberg, terwijl de trein naar Almelo telkens net 1 minuut geleden vertrokken is..)
beste matthijs, daar ben ik het helemaal mee eens, dat blijft ook zeker een punt van aandacht | door uiteindelijk 1 knooppunt te creeren waar alle lijnen samenkomen [en ook die ene minuut op elkaar blijft wachten] krijgt 'het oosten' van het land een perfecte ontsluiting tussen emmen, almelo, zwolle en verder!!
Dat klinkt klinkt ideaal.. Fijn om te weten dat ook Dalfsen en Ommen een belangrijk punt zijn.. Ik ben erg benieuwd hoe Arriva het volgend jaar zal gaan doen uiteindelijk..
Een reactie posten