woensdag 8 december 2010

Meer treinen nodig


door Sandra Veltmaat. woensdag 08 december 2010 | De Stentor

VECHTDAL - De NS moet extra materieel, dat volgend jaar beschikbaar komt, inzetten bij de ochtenddiensten tussen Ommen en Zwolle.


Daarvoor pleit de Stichting Regionaal Overleg Consumentenbelangen Openbaar Vervoer in Overijssel (Rocoverijssel) in een ongevraagd advies dat ze maandag naar de NS heeft gestuurd.

Reizigers moeten nu vaak op het perron in Dalfsen achterblijven, omdat er geen plek meer is in de treinen. Ook zijn er mensen die ander vervoer kiezen omdat ze geen zitplaats kunnen vinden, terwijl hun fysieke conditie dat wel vereist. Deze klachten zijn bij de NS bekend, zo meldt Rocoverijssel, want ze komen ook naar voren in klantenonderzoek en de OV-barometer. De NS zal nog tot december 2012 de lijndienst van Zwolle naar Emmen uitvoeren. Rocoverijssel pleit ervoor extra materieeel - dat volgens de NS het beste achter de hand kan blijven - 's ochtends bij de treinen te voegen die om 8.04 en om 8.35 aankomen in Zwolle.
Anita Broekhuis, NS-woordvoerder, meldt dat haar werkgever in gesprek is en blijft met Rocov over hun klacht. „Maar de treinen in de spits naar Zwolle rijden al op volle capaciteit. De perrons staan geen langer materieel toe, en vaker in het uur rijden gaat ook niet, omdat het spoor van Zwolle naar Emmen gedeeltelijk enkelspoor is.”

De capaciteit is het nijpendst vanaf september tot na de kerst. „Daarna zie je dat scholen hun roosters vaak wat aanpassen en dat de grootste druk er af gaat. Normaliter blijft er niemand op het perron achter.”
Overigens wil de SP-fractie in de Tweede Kamer het spoor tussen Zwolle en Emmen verdubbelen. Ook wil de partij dat het spoor tussen Mariƫnberg en Almelo van bovenleiding wordt voorzien.

Geen opmerkingen: