VECHTDAL/ZUTPHEN - De treinen op de Vechtdallijnen gaan in de toekomst beter op tijd rijden. Topman Anne Hettinga (Arriva) verbindt zelfs zijn positie aan die belofte.
Arriva krijgt vanaf 2012 de concessie voor de Vechtdallijnen: Zwolle-Emmen en Almelo- Marienberg (in 2013). Hettinga zet zich in voor verbeteren van de punctualiteit op deze lijnen. Zij staan nu in de onderste regionen van de Top-Tachtig van spoorlijnen. Hettinga wil op zijn minst bij de eerste twintig uitkomen.
Spoorvervoerder Arriva Nederland gaat vanaf 2012 haar eigen treinen onderhouden. Dat gebeurt bij Strukton Rail in Zutphen. Strukton gaat hiervoor een nieuwe werkplaats bouwen. De directeuren van beide bedrijven hebben hiervoor vrijdag een contract voor een periode van vijftien jaar getekend. Het betreft het onderhoud van veertig treinen die over twee jaar in Overijssel (Vechtdallijnen) en de Achterhoek/Rivierenland rijden. Algemeen directeur Anne Hettinga van Arriva Nederland denkt dat het eigen onderhoud ertoe kan bijdragen dat de punctualiteit nog hoger wordt. Arriva is voor het onderhoud dan niet meer afhankelijk van de voorzieningen van de NS. Strukton krijgt in de nieuwe werkplaats bijvoorbeeld de beschikking over een gloednieuwe installatie om spoorwielen af te draaien. Beschadigde treinwielen (bijvoorbeeld door bladeren op de rails) kunnen dan snel weer worden afgevlakt.
De nieuwe mogelijkheid versnelt de doorloop van het totale onderhoud- en reparatieproces. Dat verkleint de kans op uitval van treinen. Bron; De Stentor 03-12-2010
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten